søndag den 15. september 2013

Persillepesto


Pesto er noget så simpelt at lave selv, og så smager det bare langt bedre end det du kan købe i butikkerne. Det kan varieret i det utallige med forskellige krydderurter og kerner/nødder.

Min kæreste skal på øvelse i næste uge, og jeg vil derfor forkæle ham med en madpakke, som er lidt mere lækker end den sædvandlige rugbrødklapper han slev plejer at smørre. Jeg er lige nu i færd med at bage nogle store sandwichboller som jeg vil smørre denne persillepesto op med ind de fyldes med lækker marineret kalkunkød fra igår. 

Persillepesto

75 g frisk persille, krus- eller bredbladet
50 g pinjekerner, ristede
2 spsk eddike
2 dl god olie
2 spsk friskpresset cirtronsaft
20-25 g friskrevet parmesan
1 spsk groft salt
2-3 fed hvidløg
Citronpeber


Rist pinjekernerne enten i ovnen eller på en tør pande. Det giver dem en mere nøddeagtig rund smag.
Bland alle ingredienserne sammen i en blender, og smag til med salt, peber, citron og hvidløg. For en tyndere konsistens tilføjes mere olie, og for en tykkere tilføjes pinjekerner, ost eller mere persille.

Jeg laver ofte pesto og bruger det enten i salater, på pasta, i dressinger,mail marginering af kød eller som tilbehør på et lækker tapas bord. Pinjekerner er ret dyrer at bruge i længe, med kan sagtens erstattes af mandler, solsikkekerner eller lignende.  




Ingen kommentarer:

Send en kommentar