fredag den 13. september 2013

Regionsmesterskab

Efter en førsteplads ved skolemesterskabet gik jeg videre til Regionsmesterskabet, som foregik på Mercantec i Viborg. Vi var otte dygtige ernæringsassistenter elever som dystede som at blive regionens bedste. Her var jeg så heldig også at løbe med en 1. plads, hvilket betød en plads til Danmarksmesterskabet for Ernæringsassistenter ved Skills Danmark i Århus 24.-26. januar 2013.

Kan man sige andet end "JEG ER GLAD!" :)

Herunder vil komme opskrifter til min vindermenu til regionsmesterskab:
Vi fik udleveret en råvareliste, og  måtte ikke bruge råvarer udover listen, så det var med at tænkte kreativt. Der skulle udarbejdes en hovedret og en biret, hvor jeg valgte dessert. Et krav var at vi skulle bruge enten svinekoteletter på skaft eller kulmule i hovedretten, hvor jeg valgte kulmule, da fisk i forhold til svinekød er langt mere miljøvenligt i forhold til eksempelvis CO2-udslip. Jeg har haft fokus på miljø, økologi, sæson, madspild og bæredygtighed samt den sensoriske- og ernæringsmæssige kvalitet i menuen og maden skulle kunne produceres i et storkøkken/kantine. Jeg må være ærligt og sige at jeg har aldrig været mere tilfreds end jeg var med denne menu. Dette er efter min mening den mest kulinarisk spændende og gennemtænkte menu jeg nogensinde har lavet. Jeg har brugt så meget energi og tid op til konkurrencen på at perfektisere og hele tiden udvikle hver enkelt lille gestand i denne ret.

Min menu:

Hovedret:
Stegt samt røget kulmulefilet på bund af limemarineret savojkål med dild, hertil stegt fuldkornsspeltgrød, ovnbagte rødbeder, kogte gulerodskugler, letsyltet gulerodsmargen samt cremet gulerodspuré.







Dessert
Cremet Lime PannaCotta med brombærsirup pyntet med friske brombær, små æbletern og ristede, hakkede mandler.











For opskrifter til hovedretten, "klik her"
For opskrifter til desserten, "klik her"









Ingen kommentarer:

Send en kommentar